Cari Blog Ini

Selasa, 20 April 2010

MEMILIH JAWAPAN KEPADA SOALAN

Pilih ayat yang paling sesuai sebagai jawapan kepada soalan yang bergaris.

1 Adakah kamu tinggal sendirian?
A Sudah lama saya tidak berteman.
B Ya, saya lebih suka tinggal sendiri.
C Ya, saya tinggal bersendirian.
D Benar, saya sememangnya tidak suka diganggu.

2 Bagaimanakah keadaan nenek kamu, Jasni?
A Nenek saya sudah lama sakit.
B Sakit nenek Jasni tidak serius.
C Nenek saya sudah sembuh.
D Saya bimbang akan kesihatan nenek.

3 Betulkah kamu sudah kenyang, Daud?
A Ya, saya makan nasi goreng tadi.
B Ya, saya baru saja selesai makan.
C Ya, saya akan makan sehingga kenyang.
D Ya, saya tak akan berhenti makan selagi belum kenyang.

4 Sudah berapa lamakah kamu mengenali Encik Sundram?
A Encik Sundram ialah jiran saya.
B Saya mengenali Encik Sundram sejak enam tahun yang lalu.
C Encik Sundram kurus orangnya.
D Encik Sundram tidak akan saya.

5 Bilakah bangunan itu siap dibina? A Bangunan itu telah siap dibina.
B Bangunan itu kepunyaan Encik Hafiz.
C Bangunan itu masih belum siap lagi.
D Bangunan itu siap dibina pada awal tahun depan.

6 Siapakah yang menggalakkan kamu menceburi bidang perubatan?
A Bidang perubatan memang luar biasa.
B Bidang perubatan sangat mencabar.
C Saya mungkin menjadi pakar jantung.
D Ayah saya yang menggalakkan saya menceburinya.

7 Aminkah yang menghantar buku ini semalam?
A Ya, baru semalam Amin menghantarnya.
B Ya, semalamlah kamu dihantar buku itu.
C Ya, Amin yang menghantar buku itu semalam.
D Ya, awaklah yang menghantar buku itu semalam.

8 Di manakah kamu letakkan cermin mata saya?
A Cermin mata di atas meja kamu.
B Saya letakkannya di atas meja.
C Saya tahu kamu letakkan cermin mata kamu.
D Pagi tadi saya meletakkannya di atas meja.

9 Sudah berapa lamakah kamu tidak pulang ke kampung?
A Saya akan pulang pada minggu hadapan.
B Sudah beberapa kali saya pulang ke kampung.
C Saya tidak berhajat untuk pulang ke kampung.
D Saya tidak pulang ke kampung sejak dua bulan lalu.

10 Sejak bila awak mula memakai cermin mata?
A Saya memakai cermin mata hanya untuk suka-suka.
B Cermin mata dibeli oleh ayah saya sejak umur saya 10 tahun.
C Saya memakai cermin mata sejak umur saya 10 tahun.
D Saya tidak suka memakai cermin mata tetapi mata saya rabun.

11 Ada sesiapa datang cari ayah di rumah, hari ini?
A Saya pasti akan ada orang datang cari ayah di rumah hari ini.
B Saya tidak pasti kerana saya juga baru balik dari sekolah.
C Mungkin besok orang itu akan datang lagi.
D Kawan ayah dari Johor Bahru telefon petang tadi.

12 Di manakah kakak mengumpulkan sampah-sarap itu?
A Kakak menyapu sampah di halaman rumah.
B Ya, kakak suka menyapu sampah kerana dapat meringankan tugas ibu.
C Sebelum dibakar, kakak mengumpulkan sampah-sarap itu terlebih dahulu.
D Sampah-sarap itu dikumpulkan oleh kakak di satu kawasan lapang.

13 Andakah yang telah mewakili Malaysia dalam acara lontar lembing dalam Sukan SEA tahun lalu?
A Ya, saya akan mewakili Malaysia dalam acara lontar lembing dalam Sukan SEA tahun lalu.
B Ya, saya sedang mewakili Malaysia dalam acara lontar lembing dalam Sukan SEA tahun lalu.
C Ya, sayalah yang telah mewakili Malaysia dalam acara lontar lembing dalam Sukan SEA tahun lalu.
D Ya, saya memang layak menyertai acara itu.

14 “Apa yang dicari oleh polis di rumah Kadir itu?” tanya Devi.
A Polis mencari Kadir di rumahnya.
B Polis mencari barang-barang yang dicuri di rumah Kadir.
C Polis mencari di rumah Kadir.
D Polis menjumpai pistol di rumah Kadir.

15 “Dari mana awak dapat buah itu?” tanya Lina.
A Saya ambil buah ini di rumah.
B Saya terima daripada ibu.
C Saya mendapat buah ini di tepi pagar.
D Saya memanjat pokok untuk mendapatkan buah ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan